PDA

Se full versjon : Godkjent bane og aldersgrense, hva er det?????

Stian Menace
06.11.2003, 22:23
Jeg ble henvist av MAD-max (Trond) å gå inn på max-paintball sine sider (trond Finholdt igjen) for å lese om aldersgrense på paintball på å spille paintball i Norge, han er forøvrig den mest seriøse paintballaktøren i Norge.

"Han har skrevet før at etter norsk lov har du ikke lov å bruke paintball"

Når jeg var inne på han sine sider leste jeg at hvordan lovene er tolket dithen at paintball er skytevåpen/luftvåpen, er det det?

ER ikke paintball like mye en idrett/lek?

Men så leste jeg også lenger ned i avsnittet at han har godkjent paintballbane, hva betyr det? Er det baner man får lov til å spille paintball på av grunneier? Da er ikke dette så rart...

Jeg vil veldig gjerne høre alle og enhver sitt ustagn i denne saken jeg har laget.

Imens så kan alle som har lyst til å spille paintall ta kontakt med Henrik Alpers hos Oslo paintball på post@oslopaintball.no

cybergasm
07.11.2003, 16:49
Jeg har hørt at det ikke er noen aldersgrense på å spille pb privat, men at det er klubbene som setter aldersgrenser.
Men du må være 18 år for å eie en markør.
Men det står jo på markørene : "This is not a toy"

Tex
07.11.2003, 18:13
Når det gjelder markøren så sier loven at dette er ett luftdrevet våpen. Kjøp og eie er da regulert i loven til 18 år.

Loven bryr seg ikke om du spiller paintball eller skyter på ett tre i skogen.

Når det gjelder bruk av markør så er aldersgrensene litt mer diffust. Men klubber, lag og butikker har gjerne fulgt noen regler som sier at de yngste må ha med seg verge for å spille og de litt eldre må ha med lapp hjemmefra. Men holder på en 18 årsgrense som hovedregel.

Når det gjelder godkjent spill, bane, klær, masker og alt annet, så er det bransjen, miljøet selv som har regulert dette med Millenniums-reglene, Nordic-reglene, bane-regler, klubb-regler, lag-regler osv.

I FPA-hallen tillater vi 14 og 15 åringer å spille dersom de har med verge hver gang.

16 og 17 åringer får spille dersom de har med en erklæring fra FPA som er undertegnet av foreldrene.

Ingen får kjøpe markører som er under 18 år.

Stian Menace
07.11.2003, 19:30
Når det gjelder godkjent spill, bane, klær, masker og alt annet, så er det bransjen, miljøet selv som har regulert dette med Millenniums-reglene, Nordic-reglene, bane-regler, klubb-regler, lag-regler osv.

Jeg lurer på hvem det var fra millenniumsstyret som godkjente banene til Max paintball, er det noen som vet dette?

MadMAX
09.11.2003, 03:33
Jeg har lagt merke til at flere personer (samtlige med MALERA logoen i venstre marg) har slengt mye dritt om meg som person og mine forretningskonsepter gjennom lang tid.

Så vidt jeg vet har jeg aldri noensinne møtt en eneste av disse personene og aner ikke hvem de er. Jeg har ikke den ringeste anelse hvorfor det skal settes igang en hatkampanje mot meg. Ingen av disse har noensinne kontaktet meg direkte for å ta opp evt. problemer. Felles for dem alle er at de bruker forumet eller går bak min rygg for å spre dritt eller direkte løgner.

For meg sier dette mye om seriøsiteten til disse personene og jeg har derfor ikke tidligere giddet å svare. Dette blir vel sansynligvis også den eneste gangen jeg gidder å bruke tid på slikt.

Jeg oppfordrer alle som evt. har et problem med meg å ta det opp direkte med meg (hvis dere ikke er for feige da!). Isåfall vil dere finne at jeg tar alle seriøse og saklige hendvendelser alvorlig.
Hvis dere ikke har noen problemer med meg så slutt å være så utrolig barnslige. Dere skader ikke meg, men dere selv! Ved å bruke Malera logoen i innleggene deres, har dere ihvertfall fått meg til å få et ganske spesielt syn på dette laget. JEg må ærlig talt innrømme at det frister lite å begynne med tournament når et lag som (ettersom jeg har forstått) er blandt de aller beste i Norge og skal representere den 'seriøse' delen av paintball i Norge, fremstår slik! Hvis ikke DET er til skade for paintball og ikke minst tournament så vet ikke jeg!

Selv er jeg REC Player men henviser alltid kundene mine til andre aktører (også Oslo Paintball som jeg har forstått er sterkt tilknyttet til Malera). Det ville glede meg stort om flest mulig får spille paintball, uansett om det er på mine felt eller andres. Detviktigste må vel være at folk får en positiv opplevelse slik at de fortsetter å spille? Slike holdninger som har blitt vist av de jeg henviser til i dette innlegget, har jeg vanskelig for å tro kan bidra til noe positivt. Tvert imot har jeg ikke lest NOE annet enn negative innlegg fra disse! Ikke et ENESTE kosntruktivt innlegg hittil!

En annen ting er at jeg bruker mitt nick for å være anonym. Det er direkte ufint å legge frem identiteten bak nickene uten å spørre om lov! Dette er noe jeg også herved vil rette en sterk klage på til administratorene om!

Jeg sitter desverre igjen med et inntrykk av at MALERA pga frykt for konkurranse på paintballfelt/utleie siden har startet hatkampanjer mot konkurrenter og også at de har en plan om å sabotere dette forumet! Får håpe jeg tar feil, men dette er altså et intrykk jeg har fått etter å ha lest div innlegg. Hvis dette er feil bør vedkommende tenke seg litt om hvordan ting kan bli oppfattet for å unngå å bli stemplet som totalt useriøse. Jeg har merket meg at veldig mange nå begynner å bli dritt lei dette!

Forøvrig bør det legges ved linker til teksten man henviser til. I tilfellet der det settes spørsmålstegn om hva som står på mine sider, bør dere legge ut en link til teksten det gjelder så folk kan se selv hva som står der! Jeg finner ikke de sitatene du viser til, og det er litt rart da jeg selv har lagd sidene....

:(

Troll
10.11.2003, 08:16
Når det gjelder våpenloven og paintball så er den klar, paintball markører går ikke som våpen.

MadMAX
10.11.2003, 08:29
Hei Troll!
Hvor i lovverket finner du at paintball ikke regnes som våpen?
Det er kjempenyttig for oss som leser innleggene hvis du legger ut linker som understreker det du sier. Da er det så mye lettere å unngå forvirring eller misforståelser. :-)

Jeg er forøvrig uenig med deg når du sier:
Når det gjelder våpenloven og paintball så er den klar, paintball markører går ikke som våpen.

Jeg mener at loven er veldig klar på det motsatte av det du sier, nemlig at paintballvåpen går innunnder våpenlovens $29 første ledd om 18 års aldersgrense for erverv av våpen. (se forøvrig utdrag fra loven nedenfor og følg også gjerne denne linken: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-19630125-9722-004.html#2-15 så kan du lese hele loven selv.

Når dette er sagt er jeg også uenig med myndighetene om aldersgrensene. Men nå er det en gang slik at det forventes at vi skal følge loven! Å bryte loven vil ikke akkurat bedre situasjonen for paintball i Norge med hensyn til myndighetene!

Stian (Malera) har i begynnelsen av denne threaden sagt om meg: "Han har skrevet før at etter norsk lov har du ikke lov å bruke paintball"

Dette er selvsagt bare tull! Han har valgt å lage en 'sak' ut av ingenting (man kan bare spekulere på hva motivene er...) ved å klippe i en av mine tidligere uttalelser:
"Iflg norsk lov kan du ikke eie en paintball markør hvis du er under 18 år eller ikke har politimesterens særskilte tillatelse".
Nedenfor er loven jeg har henvist til i uttalelsen min.

Kap. 2. Vilkår for å få tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen og våpendeler
Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon.
§ 2-15. Luft- og fjærvåpen

Våpenloven § 29 første ledd om 18-års aldersgrense gjelder også ved overlatelse av luft- og fjærvåpen herunder luftvåpen drevet med gass, paintballvåpen og air soft gun.

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å eie eller inneha luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen og air soft gun. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før 1. januar 2001.

Tillatelse som nevnt i foregående ledd kan bare gis til den som fyller våpenlovens krav til vandel og personlige egenskaper. For øvrig må behovet for luft- og fjærvåpen ikke godtgjøres nærmere. Politimesteren kan gi dispensasjon fra 18-årskravet på de vilkår som fremgår av § 2-1 annet og tredje ledd.

0 Endret ved forskrift 21 juli 2003 nr. 979 (i kraft 1 sep 2003).

Onsight
10.11.2003, 12:04
Her støtter jeg MadMax. Har man spørsmål om ordlyden el.l. hos noen som driver næringsvirksomhet innen paintball-bransjen - så har man å ta kontakt med vedkomne først, før man begynner å poste basert på spekulasjoner.

Det burde vel skinne igjennom at vi på forumet ikke kan gi deg svar på hva Trond Finholt har skrevet og sagt? Der må man gå til kilden...

Mr.Cow
10.11.2003, 18:57
I følge en nabo som jobber i politiet så leste han et skriv fra justis departemanget angående paintball og våpenloven. Det var noe om at anslagsenergien fra en markør var så lav at det egentlig ikke skulle defineres som våpen. Men pga av måten det funger på gjør til at det står under våpenloven. Og at 18 år gjelder for både kjøp og bruk. Dette skrivet var visy fra mai i år.

-Lasse

Gandalv
10.11.2003, 20:30
Er dette mulig å skaffe skriftlig?? Kan bare være en påstand, den har litt mer kraft hvis det er mulig å dokumentere det..

Anders-C9
10.11.2003, 22:41
Stod det ikke noe tilsvarende i skrivet som Trond Finholt / Madmax har på sidene sine da?
Orker ikke lete det fram :o)

Cocos
10.11.2003, 23:08
Saken MadMAX siterer til viser utdrag fra Norsk lov oppdatert 21 Juli 2003, jeg vet at den er gjeldende ennå. Disse sidene blir oppdatert regelmessig og andre tillegg eller fratrekk i denne loven ville ha kommet fram uansett på den linken han oppga. Så den saken kan vi med trygghet sette en strek over nå.

MadMAX er i tillegg en viktig brikke i paintballmiljøet for oss på romerike som har startet med Rec spilling, han har en bra bane og god forretningssans, samt tilfører nærmiljøet med ting Malera ikke gjør. Det at dere sprer rykter om han syns jeg er upassende, og med tanke på at vi som bor på romerike også er kunder hos Henrik på Oslo Paintball, så vil jeg gjerne be han/deg om å stramme opp sine bekjente før dem blander den bedriften inn i drittkasting.

Hilsen en fornøyd kunde hos både Henrik og Trond.

Anders-C9
11.11.2003, 10:21
Vel talt Knerter'n :)

West
11.11.2003, 10:36
Saklige og gode svar fra MadMax. Full støtte.

Synes også det er mye "**** slenging" fra Malera leiren. Kutt ut dette.

Jeg henviser heller alle til Kardemomme-loven "Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil."
Til og med med link Kardemomme-loven (http://flataasen.no/prosj/egners_sanger.htm)

Sponsor:

Not-so-Smart Parts
Kjells Hamburersjappe
Biltema
Village People

Troll
11.11.2003, 14:35
Min feil at jeg ikke har noe å vise til. Jeg finner ikke de dokumentene nå så jeg har ikke navn og nummer. Men det Mr Cow skriver er rett. Og Kennerten, det er ikke loven Finholt viser til men forskriftene. Våpenloven sier følgende om hva den gjelder for:

§ 1. Med skytevåpen forstås i denne lov:

a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler,
b. våpen eller apparater for utskyting eller utsending av sprengladninger, gass, signallys, raketter e.l. (herunder flammekastere).
c. våpenimitasjoner o.l. som forholdsvis lett kan gjøres om slik at skarp ammunisjon kan avfyres.

Et våpen anses likevel ikke som skytevåpen dersom det er gjort varig ubrukbart. Det samme gjelder dersom våpenet på grunn av alder eller konstruksjon ikke kan brukes som skytevåpen og heller ikke forholdsvis lett kan utbedres eller gjøres om slik at det kan brukes til å skyte med.

Endret ved lov 23 juni 1978 nr. 69.

Markører skulle kommet under punkt b. Men nedenfor har du paragraf 5 fra samme lov, unntakene:

§ 5. For så vidt ikke annet er bestemt i eller i medhold av denne lov, gjelder loven ikke for:

a. apparater for slakting, signalpistoler og andre innretninger for signalgivning, rednings- og harpungeværer når de av vedkommende departement finnes utelukkende egnet for det oppgitte formål,
b. deler av våpen som er nevnt i denne paragraf, dog ikke innstikningspiper som kan brukes i disse skytevåpen,
c. ammunisjon som utelukkende kan nyttes i de skytevåpen som er nevnt i denne paragraf.

Departementet kan bestemme i hvilken utstrekning loven skal gjelde for luft- og fjærgeværer og luft- og fjærpistoler.

Endret ved lover 23 juni 1978 nr. 69, 9 mars 1990 nr. 4. (Når det gjelder luft- og fjærgevær og luft- og fjærpistoler gjelder loven først fra det tidspunkt og i det omfang Justisdepartementet bestemmer, jf annet ledd).

Legg merke linjen etter punkt c og til fotnoten på slutten. Da våpenloven ble endret siste gang kom endel luftvåpen inn under loven og ble gjort registreringspliktige (hvis jeg ikke husker feil så var det utgangshastigheten som ble lagt til grunn), dette gjaldt også markører men etter henvendelse til Justisdepartementet ble dette endret til ikke å gjelde markører. Og, hvis jeg ikke husker helt feil igjen, så ble det et anslagsenergi krav som avgjorde hvilke luftvåpen som skulle registreres. Markører kunne dermed omsettes fritt.

Når det gjelder aldersgrense for kjøp av markører, så reguleres dette av våpenlovens paragraf 29, vist til i forskriftene for våpenloven paragraf 2-15:

§ 2-15. Luft- og fjærvåpen

Våpenloven § 29 første ledd om 18-års aldersgrense gjelder også ved overlatelse av luft- og fjærvåpen herunder luftvåpen drevet med gass, paintballvåpen og air soft gun.

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å eie eller inneha luft- og fjærvåpen, herunder luftvåpen drevet med gass, som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen og air soft gun. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før 1. januar 2001.

Tillatelse som nevnt i foregående ledd kan bare gis til den som fyller våpenlovens krav til vandel og personlige egenskaper. For øvrig må behovet for luft- og fjærvåpen ikke godtgjøres nærmere. Politimesteren kan gi dispensasjon fra 18-årskravet på de vilkår som fremgår av § 2-1 annet og tredje ledd.

0 Endret ved forskrift 21 juli 2003 nr. 979 (i kraft 1 sep 2003).

For ordenskyld kan dere lese paragraf 29 nedenfor, og legg merke til denne linjen helt sist i paragrafen "Bestemmelsen i denne paragraf gjelder også skytevåpen, våpendeler og ammunisjon som er nevnt i § 5. ". Med andre ord, anngående aldersgrense så er loven den samme for våpen som kommer inn under paragraf 1, og som er registreringpliktige, og for "våpen" som kommer inn under paragraf 5, untakk fra våpenloven. Fifi den der du, sparke seg selv i baken.

§ 29. Ingen må overdra eller overlate skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon til person under 18 år uten særskilt samtykke fra vedkommende politimester. Slikt samtykke kan ikke gis når vedkommende er under 16 år.

Bestemmelsen i første ledd er ikke til hinder for at slike gjenstander, uten særskilt samtykke fra vedkommende politimester, overlates person under 18 år til kortvarig bruk under forsvarlig tilsyn, forutsatt at foreldrene eller den som har omsorgen for vedkommende samtykker i det. Bestemmelsen i første ledd er heller ikke til hinder for at slik person under 18 år i egenskap av ansatt gis befatning med skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, når de etter omstendighetene rimelige forsiktighetsregler blir iakttatt.

Innehar person under 18 år skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon uten å ha særskilt samtykke fra vedkommende politimester eller uten å være under forsvarlig tilsyn, kan politiet ta gjenstandene i forvaring. Gjenstandene utleveres etter anmodning av eieren eller - hvis dette er vedkommende person selv - av foreldrene eller den som har omsorgen for vedkommende. Er gjenstandene ikke forlangt utlevert innen 1 år, kan politiet bestemme at de skal selges for eierens regning eller tilintetgjøres.

Bestemmelsen i denne paragraf gjelder også skytevåpen, våpendeler og ammunisjon som er nevnt i § 5.

Kongen kan beslutte at bestemmelsene i denne paragraf skal gjelde for våpen eller liknende som ikke faller inn under § 1.

Endret ved lover 23 juni 1978 nr. 69, 5 juni 1998 nr. 35.

Konklusjonen blir da at markører ikke reguleres av våpenloven på annen måte en ved aldersgrense for kjøp av disse. Og når jeg finner igjen papirene mine så skal jeg poste dem her.

Godkjenning av baner?? Det må vel bli Norsk Paintball Forbund sin oppgave å bestemme rettningslinjene for sikkerheten på og rundt baner når de er kommet igang. Ellers så er det vel opp til hus-/grunneier å gi tillatelse til spilling. Selvfølgelig kan man gjøre en jippo og få politiet eller en annen offentlig etat til å godkjenne sin bane og bruke dette i markedsførings sammenheng ovenfor konkurrenter, men da må man samtidig skape mistillit blant publikum om sine konkurenter, ikke lurt for sporten. Og det virker det på meg som om det er prøvd her, men jeg kjenner bare saken som den er presentert her så ha meg unnskyldt hvis vjeg tar feil. man får aldri vite alt.
Og det vil jeg bare si, gi faen i å blande inn politiet i godkjenning av sikkerheten av paintballbaner. De har ikke kunnskap og er det en vrang, eller feil innformert, politimester så blir det ingen spilling der i området og det har ikke sporten godt av. La oss ordne den delen selv. Bland for all del ikke det offentlige opp i saker de ikke trengs!!

Takk for meg.

Ca Menace
11.11.2003, 17:16
Originally posted by MadMAX
Jeg har lagt merke til at flere personer (samtlige med MALERA logoen i venstre marg) har slengt mye dritt om meg som person og mine forretningskonsepter gjennom lang tid.

Så vidt jeg vet har jeg aldri noensinne møtt en eneste av disse personene og aner ikke hvem de er. Jeg har ikke den ringeste anelse hvorfor det skal settes igang en hatkampanje mot meg. Ingen av disse har noensinne kontaktet meg direkte for å ta opp evt. problemer. Felles for dem alle er at de bruker forumet eller går bak min rygg for å spre dritt eller direkte løgner.

For meg sier dette mye om seriøsiteten til disse personene og jeg har derfor ikke tidligere giddet å svare. Dette blir vel sansynligvis også den eneste gangen jeg gidder å bruke tid på slikt.

Jeg oppfordrer alle som evt. har et problem med meg å ta det opp direkte med meg (hvis dere ikke er for feige da!). Isåfall vil dere finne at jeg tar alle seriøse og saklige hendvendelser alvorlig.
Hvis dere ikke har noen problemer med meg så slutt å være så utrolig barnslige. Dere skader ikke meg, men dere selv! Ved å bruke Malera logoen i innleggene deres, har dere ihvertfall fått meg til å få et ganske spesielt syn på dette laget. JEg må ærlig talt innrømme at det frister lite å begynne med tournament når et lag som (ettersom jeg har forstått) er blandt de aller beste i Norge og skal representere den 'seriøse' delen av paintball i Norge, fremstår slik! Hvis ikke DET er til skade for paintball og ikke minst tournament så vet ikke jeg!

Selv er jeg REC Player men henviser alltid kundene mine til andre aktører (også Oslo Paintball som jeg har forstått er sterkt tilknyttet til Malera). Det ville glede meg stort om flest mulig får spille paintball, uansett om det er på mine felt eller andres. Detviktigste må vel være at folk får en positiv opplevelse slik at de fortsetter å spille? Slike holdninger som har blitt vist av de jeg henviser til i dette innlegget, har jeg vanskelig for å tro kan bidra til noe positivt. Tvert imot har jeg ikke lest NOE annet enn negative innlegg fra disse! Ikke et ENESTE kosntruktivt innlegg hittil!

En annen ting er at jeg bruker mitt nick for å være anonym. Det er direkte ufint å legge frem identiteten bak nickene uten å spørre om lov! Dette er noe jeg også herved vil rette en sterk klage på til administratorene om!

Jeg sitter desverre igjen med et inntrykk av at MALERA pga frykt for konkurranse på paintballfelt/utleie siden har startet hatkampanjer mot konkurrenter og også at de har en plan om å sabotere dette forumet! Får håpe jeg tar feil, men dette er altså et intrykk jeg har fått etter å ha lest div innlegg. Hvis dette er feil bør vedkommende tenke seg litt om hvordan ting kan bli oppfattet for å unngå å bli stemplet som totalt useriøse. Jeg har merket meg at veldig mange nå begynner å bli dritt lei dette!

Forøvrig bør det legges ved linker til teksten man henviser til. I tilfellet der det settes spørsmålstegn om hva som står på mine sider, bør dere legge ut en link til teksten det gjelder så folk kan se selv hva som står der! Jeg finner ikke de sitatene du viser til, og det er litt rart da jeg selv har lagd sidene....

:(

Ca Menace
11.11.2003, 17:22
Ja ja sånn går det når man skal være rask. Glemte komentar..

Jeg så denne tråden i dag og jeg må si at her var det mye oppgulp.

Jeg for si som Madmax at hvis noen har problemer med all dittsleginga til Malera så ta hvert tilfelle konkret ikke konkretiser så det er umulig å ta til motmæle.

Tenker ikke på denne tråden den er dere vel ferdig med?

Ørnulf, Malera
12.11.2003, 12:31
[ Felles for dem alle er at de bruker forumet eller går bak min rygg for å spre dritt eller direkte løgner.

Er det ikke lov å stille spørsmøl ved det du holder på med? Jeg synes det burde gå greit uten at man behøver å bli beskyldt for å spre dritt eller løgner. Akkurat deet sier vel litt om din seriøsitet.

Jeg synes du burde be Stian om unskylding, alt han gjorde var å stille et ærlig spørsmål.

-Ørnulf.

Ørnulf, Malera
12.11.2003, 12:35
Dessuten fikk han ikke svar på det han spurte om. Jeg lurer på akkurat det samme, hvem har myndighet til å kalle en bane for "godkjent" i Norge?

MadMAX
12.11.2003, 13:43
Originally posted by Ørnulf, Malera
[ Felles for dem alle er at de bruker forumet eller går bak min rygg for å spre dritt eller direkte løgner.

Er det ikke lov å stille spørsmøl ved det du holder på med? Jeg synes det burde gå greit uten at man behøver å bli beskyldt for å spre dritt eller løgner. Akkurat deet sier vel litt om din seriøsitet.

Jeg synes du burde be Stian om unskylding, alt han gjorde var å stille et ærlig spørsmål.

-Ørnulf.

Ørnulf, Jeg har ikke beskyldt alle på Malera for å spre dritt og løgner! Det jeg har skrevet er:
Dette bør treffe de som føler seg truffet! Dersom du ikke føler deg truffet så er det heller ikke en sak for deg!
Dette er nettopp hva jeg mener er faren med å bruke lagnavnet sitt når man fremsetter personlige meninger! Det kan fort oppfattes som om dette er HELE lagets meninger. Du falt jo for den selv!
La meg presisere: Jeg har absolutt ingenting i mot Malera som lag! Jeg synes bare det er trist at enkelte på laget kan risikere at hele laget får et dårlig rykte pga sine egne personlige meninger!

Det er absolutt lov til å stille spørsmål om hva jeg driver med!
Dersom jeg driver ulovlig eller uetisk på noen måte forventer jeg at det reageres slik at jeg kan få muligheten til å forbedre meg!
Men i dette tilfellet ble et sitat om at jeg oppfordret alle REC playere til å spille på godkjente baner i stedet for å spille ute i skauen (og dermed kanskje erte på seg grunneiere, kommuner og turgåere) vridd til at jeg påstår at jeg er den eneste med godkjent bane! Når dette ikke er første gangen at personer knyttet til deres miljø tar utsagn fra mine sider og klipper og limer og vrir det til det ugjenkjennelige så synes jeg det ikke er det minste rart at jeg reagerer! Man bør i det minste forvente at folk holder seg til fakta og ikke konstruerer saker som ikke har rot i virkeligheten!

Når det gjelder Stian har han allerede sendt meg en PM med beklagelse av innlegget. Jeg har akseptert beklagelsen og lagt saken død. Hadde ikke forventet mere om dette nå, inntil du tok opp saken igjen. Hadde du sendt meg en PM hadde jeg også svart deg personlig. Men da dette allerede er offentlig synes jeg det er riktig å svare offentlig.

Når det gjelder svar på hvem som har myndighet til å kalle en bane for "godkjent" i Norge, føler jeg at dette ikke var den egentlige hensikten med innlegget. Isåfall ville det vært helt unødvendig å bruke mitt riktige navn flere ganger og på den måten det ble gjort i første innlegg. Jeg syntes hele greie virket mistenklig på skittkasting istedet for et saklig innlegg. Men som sagt dette er nå avsluttet etter at jeg har akseptert beklagelsen fra Stian. Forhåpentligvis kan både han, jeg og alle andre lære noe av denne saken og være litt mer hensynsfulle når vi bruker forumet. Ikke sant?

Når dette er sagt, kan jeg gjerne gi mitt personlige syn på spørsmålet om Godkjenning av baner.

For det første bør baner/felt (områder hvor det utøves paintball) ha grunneiers tillatelse! Dersom det er lokale kommunale vedtekter eller reguleringer av området bør selvsagt de nødvendige tillatelser eller godkjenninger være i orden!
Alt annet kan være til skade for paintballen i Norge, dersom det blir opprivende tvister med grunneiere, kommuner eller kritikere, mener jeg.

Innad i Paintball miløet synes jeg at et Forbund bør ha muligheten til å 'lisensiere' felt. Med dette mener jeg at forbundet bør ha helt klare kriterier på hva som må til for å få en 'lisens' og de av felteierene som søker og tilfredstiller kriteriene vil dermed kunne markedsføre seg som lisensierte (eller godkjente om du vil) felt. Dette er ikke det samme som at et forbund skal anbefale felt. Noe jeg mener et uavhengig forbund absolutt ikke skal gjøre!
En lisens er rett og slett et kvalitetsmerke for sikkerhet, seriøsitet, kvalitet og service med grunnlag i kriteriene som alle kan finne på Forbundsidene. Dermed kan spillerene selv velge om de vil gå til de som dekker kriteriene eller de som ikke gjør det!
Skjer det en ulykke som følge av dårlig sikkerhet på et felt som ikke har 'lisens' kan forbundet gå ut i media og informere om at dette ikke er et felt som forbundet kan gå god for. Dermed vil det være vanskeligere for myndighetene å slå ned på hele paintball miljøet istedet for bare den som var 'useriøs'.

Jeg synes at hele spørsmålet burde vært stilt på forumet for det norske paintall forbundet (har svart på dette før på nettopp det forumet!) og ikke på Oppriktig talt forumet! Er det rart at jeg har reagert?

Uansett bør alle som markedsfører seg med å ha 'godkjente' baner oppgi på hvilken måte de er godkjent! Dersom de ikke oppgir dette virker det bare useriøst!
Å beskylde meg for å markesføre meg på denne måten er noe jeg tar sterk avstand fra! Det er totalt i mot alt jeg står for! Dette vet de som kjenner meg og derfor er det så mange som har reagert på innlegget til Stian!
Det var påfallende at Stian ikke hadde lagt ut en link til teksten han henviste til, isåfall kunne folk ha fått lest det som egentlig står der:

Mitt råd er derfor: Vent med å spille til du er 16 år og spill ALTID på godkjente baner!

Hvis noen har tenkt å fortsette dette flisespikkeriet så får de først lese HELE teksten på sidene mine istedet for å ta ting ut av sammenheng: http://www.xtreme.no/faq.htm

Det er utrolig at jeg må bruke tid på dette! Noe som i utgangspunktet ikke er en sak som gjelder meg, men hvor navnet mitt blir dratt inn!

Håper du NÅ fikk svar på det seriøse spørsmålet ditt!
:)

Ca Menace
12.11.2003, 15:44
KLOVN

Ruben - Malera
12.11.2003, 16:08
Jeg skulle gjerne ha godkjent den gressflekken der jeg har snappetrening, hvem må jeg snakke med ?

Anders-C9
12.11.2003, 17:09
Pent & pyntelig ordnet opp, creds til både trond finholt og stian @ malera som tydeligvis har skjønt hvordan slike uenigheter skal håndteres :)
Nå kunne jeg har sagt litt av hvert om hvordan jeg mener Malera burde oppføre seg og ditt & datt,men vi legger denne tråden dø, også får alle som føler seg truffet av tidligere kritikk ta det til seg :o)

Ca Menace
12.11.2003, 17:30
Jepp, da er det orden og vi takker Oceana for hjelpen.

Anders-C9
12.11.2003, 21:55
Ingenting å takke for :p:

:stupidfac

xemtriw89
12.12.2003, 13:55
18år??? pøh... jeg er snart 15 og leder alerede et lag jeg....
resten er 14åringer...så det så!!!!!!!!! :bps: